روبیک

من این وبلاگ را درست کردم تا شما را با روش های مختلف حل مکعب روبیک در ابعاد مجتلف را آموزش دهم

روبیک

من این وبلاگ را درست کردم تا شما را با روش های مختلف حل مکعب روبیک در ابعاد مجتلف را آموزش دهم

من این وبلاگ را درست کردم تا شما را با روش های مختلف حل مکعب روبیک در ابعاد مجتلف را آموزش دهم

بایگانی
چهارشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶ ب.ظ

را ه حل درست کردن روبیک هرمی

حل پازل هرمی بسیار ساده هست و همانطور که خواهید دید، به راحتی در چهار مرحله حل میشه. برای شروع باید با نمادگذاری هایی که در این آموزش استفاده میکنم آشنا بشین. اول هرم رو طوری بگیرین که یکی از گوشه های اون به سمت خودتون باشه. پازل هرمی طوری طراحی شده که شما میتونین چهار طرف اون رو بچرخونین. شما میتونین گوشه های چپ، راست، جلو و پایین رو بچرخونین. من هر کدوم از این حرکت هارو با نماد خاصی نشون میدم.



left
right
bottom
top


از این به بعد وقتی که میگم R یعنی اینکه دو ردیف از گوشه راست رو بچر خونین (همون قرمز هایی که توی شکل دیده میشه رو بگیرین و بچرخونین).

چقدر بچرخونم؟ به اندازه ای بچرخونین که هرم دوباره شکل هرم بشه. یعنی 120 درجه بچرخونین.

از چه طرفی بچر خونم؟ هر گوشه رو میشه به دو جهت ساعتگرد و پاد ساعتگرد چرخوند. اگر اسم وجه رو تنهایی بکار بردم یعنی اینکه ساعت گرد بچرخونین. مثلا وقتی که میگم R یعنی اینکه گوشه سمت راست رو (اون قرمز هایی که توی شکل هست) به اندازه 120 درجه در جهت عقربه های سایت بچرخونین. و اگر اسم وجه رو با یک علامت پریم بکار بردم یعنی پاد ساعتگرد بچرخونین. مثلا وقتی که من میگم ‘R یعنی اینکه گوشه سمت راست رو 120 درجه در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخونین.


مرحله اول


step1

این مرحله بسیار ساده هست و اگر خودتون کمی روش کر کنین به راحتی میتونین این مرحله رو یاد بگیرین. در این مرحله قراره که 12 مثلثی که توی شکل دیده میشه رو حل کنیم.



step1-2

اگر کمی فکر کنین میتونین این کارو انجام بدین ولی منم مختصرا توضیح میدم. مثلا شکل روبرو رو در نظر بگیرین. من میخوام که دوتا از مثلث های سبز رو بیارم یک طرف هرم. ممکنه من تصمیم بگریم که هر دوتا رو بیارم بالا. پس با اجرای حرکت ‘T سبزارو کنار هم میزارم. حالا سومین مثلث سبز هم باید بیارم بالا تا همه سبزا یک طرف باشن. حالا سعی میکنم که با اجرای چند L مثلث سبز سوم هم درست کنم. اگر دو بار L رو اجرا کردین ولی در حین اجرای L ها مثلث سبز آخر دست نشد، این به این معناست که ما از اول نباید هر سه سبز رو بالا درست میکردم. و باید از اول بجای اینکه T رو بچر خونم، R رو میچرخوندم و دوتا مثلث رو توی وجه سمت راست کنار هم درست میکردم. پس برگردین و سعی کنین مثلث هارو توی وجه دیگه ای دست کنین.



step1-3

حالا مثلا من تونستم سه تا مثلث سبز رو توی وجه سمت راست درست کنم (مثل شکل) حالا باید وجه های دیگه هم مثل سمت راست رنگای همرنگ داشته باشه. برای این کار کافیه که چند بار L رو بچرخونم.


مرحله دوم


step2

این مرحله بسیار ساده هست. حتی ساده تر از مرحله قبل. در این مرحله میخایم که همه گوشه ها رو حل کنیم (مثل شکل). برای این کار کافیه گوشه هارو بچرخونین تا با قسمتای کناری همرنگ بشن.


مرحله سوم


step3

حالا باید همه لبه های هرم رو حل کنیم. اول سه تا از لبه هایی که مال یک طرف هستن رو حل میکنیم. مثلا توی شکل روبرو لبه هایی که مال طرف سبز بودن حل شده.



مثلا من میخام لبه سبز قرمز رو حل کنم بدون اینکه بقیه قسمت هایی که تا حالا حل کردم بهم بریزه. اول با اجرای چند L لبه مورد نظر رو میزارم اون پشت (مثل شکل). حالا دوتا حالت داریم. رنگ سبز ممکنه پشت باشه یا بالا. که این دو حالت رو توی شکل های زیر نشون دادم. در هر حالت الگوریتمی که داده شده رو اجرا کنین تا لبه مورد نظر بره سر جاش.به همین ترتیب همه لبه هایی که سبز دارن رو حل کنین.




step3-2
step3-3


مرحله چهارم


step4-2

حالا دیگه شما تقریبا بیشتر هرم رو حل کردین و فقط سه لبه آخر مونده. گاهی وقت ها یکی از سه لبه درست هست و شما فقط باید دو قسمت دیگه رو حل کنین (مثل شکل). در اینصورت هرم رو از طرفی که توی شکل هست بگیرین و الگوریتم داده شده رو اجرا کنین تا این دو لبه هم حل بشن.



اگر هر سه قسمت سر جاشون نبودن به یکی از دو شکل زیر برخورد میکنین. دقت کنین که در شکل سمت راست لبه هارو ساعتگرد میچرخونیم و در شکل سمت چپ لبه هارو پادساعتگرد میچرخونیم.




step4-4
step4-3



تبریک میگم شما یادگرفتین که چطوری یک پازل هرمی رو حل کنین

  • رسول محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی